onsdag 29 september 2010

Vilja överleva

Jag ska över, Emelie.Titta bara ,jag ska över, och jag kommer inte att drunkna, kommer inte att dö som du, en av oss måste leva vidare, förstår du det, en av oss, annars är allt förgäves, alla drömmar, våra magnifika drömmar. s. 66

Något som imponerar mig från början är att hon ändå är bestämd på att leva vidare. Hennes liv behövde inte ta slut bara för Emelies gjorde det. Att hon redan från början verkar ha en vilja att leva vidare, vilket inte är självklart. De hade faktiskt något tillsammans, som de skulle förverkliga tillsammans, allt hon då fortsätter trots att hon blev lämnad ensam kvar. Det känns som hon är en strak person.

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig, Nella! Hon är en "överlevare", även om hon givetvis ibland trillar ner i djupet och inte förstår någonting av det som hänt.

    SvaraRadera