måndag 20 september 2010

JANIS DEN MAGNIFIKA

Jag har läst "Janis den magnifika" av Johanna Nilsson.

Mina förväntningar på det här bokprojektet är att kunna se andras åsikter och tankar om boken, kunna se saker som jag kanske missat eller uppfatta stycken på ett annat sätt.
Sen att få arbeta med en författare kommer blir iktigt kul och unikt.
Så förväntningarna på projketet är höga.

Nu när jag läst mig in i boken så kan jag säga att boken är bara den är ibte tråkig men det händer för mycket hela tiden, det hinner inte lugna ner sig någon gång som man hinner tänka vad man har läst innan så man förstår. Men det är en bra bok. Man måste haft jävligt mycket fantasi för kunna skriva en bok som är realisktisk till en viss del och ändå hålla den underhållande.

ett citat från dom första 50 sidorna:

Citat:

" - Du är en Duva, sa jag när Emelie äntligen slutat skratta. Vit om natten och svart om dagen, eftersom du alltid vill vara tvärtom. Och så pickar du på dig själv tills du blöder, äter till och med på dig själv, och sedan lägger du dig ner och väntar på att gamarna ska komma"

Janis vet mycket väl att Emelie är allvarligt mobbad och behöver hjälp men hon gör inget mer än säger att hon inte ska bry, men men märker ju att hon inte klarar det själv. Så ser hur långt mobbning kan gå..

1 kommentar:

  1. Vad hade du gjort i Janis läge? Att be en person som mobbar är inte lätt, oavsett om du är ung eller vuxen. Alla har rätt att må bra! En fråga till: varför valde du det här citatet? Det hade varit roligt att läsa om varför du fastande för just det här.

    SvaraRadera