lördag 25 september 2010

Sida 52-99

Rapport 2

Jag gillar inte Jim, så är det bara. Det är något skumt med honom, något riktigt skumt. Men jag gillar tanken på att bo i ett läger mitt ute i skogen. Det hade faktiskt inte varit helt fel, ungefär som att campa året runt och tänk att kunna sitta runt en lägereld och mysa varje dag. Är det frihet kanske? Att bo i skogen och leva helt på naturen och inte ha ett fast jobb. Nja, jag vet inte. För visst är man fortfarande bunden till staten genom skatt eller dyl.? Och på vintern klarar man sig nog inte så långt utan att behöva köpa proviant. Så då är man ju fortfarande beroende av samhället trots allt. Om detta nu ens vore frihet. Men om vi nu antar att man bor ute i skogen med ett självförsörjande lantbruk. Man har kossor, grisar, får, hönor, odlingar m.m. Du får mjölk och kött av kossorna, skinka av grisarna, kläder av fåren, potatis från odlingarna o.s.v. Då är väl man fri? Fast kanske inte för man är ju fortfarande skyldig att följa lagar och regler.


Något jag fastnade för på den här biten var när hon hade simmat över floden och inte kunde komma tillbaks, utan började tro att hon skulle dö där. Och att sen komma på tanken att tillbringa sina sista minuter full? Men egentligen hade det kanske varit rätt härligt att tappa medvetandet och inte känna smärtan lika starkt. För om man nu trodde att sin sista stund var kommen skulle det nog dyka upp rätt mycket tankar i huvudet både roliga och mindre bekväma. Man skulle nog tänka på allt som man hade velat prova på och saker som man hade velat göra annorlunda, på alla sina vänner och sin familj, kommer de sakna en? Eller kommer de bara vara glada att slippa? Inte för att jag tror det, men ändå. Det finns ju alltid någon som kommer att sakna en, även om många inte tror det...


//Rebecka L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar