onsdag 22 september 2010

Sofia i körsbärsdalen

" Jag hör av mig!"
Och det tror jag till och med att hon kommer göra någon gång. Jag förundrades lite över den vänskap Janis otroligt nog utvecklade med Sally under bara 3 dagar. Varför funkade dom så bra tillsammans så att Janis stannade istället för att åka vidare efter att hon fått sitt kaffe?
Jag tror att dom kände igen sig i varandra lite grann, trots åldersskillnaden. Sally kände nog lite grann att Janis var på flykt från allt som har hänt henne, och finna det ultimata. Samma ville ju Sally när hon var ung, att fly med cirkusen. De kom att stå varandra ganska nära under så himla kort tid. De öppnade upp sig för varandra, genom att Sally berättade om sin förra man och sitt missfall och Janis berättade allt om Emelie så visar det ju vilket förtroende de fick. Eller så kanske det bara var för att båda var så desperata att få dela sina sorger med någon annan likasinnad. Janis och Sally trivdes säkert med varandras sällskap. Eftersom Janis ändå stannade några dagar och Sally sa att hon skulle fara snabbt så hon inte skulle försöka hålla henne kvar. Varför gick egentligen Janis in till Sally? Var det verkligen för att hon var så sugen på kaffe eller var det för att hon ville ha socialt umgänge efter att ha åkt bil och varit helt ensam med sina skrämmande tankar allt för länge? Janis blir en gång lite påmind om Emelie när hon umgås med Sally, fast inte på ett dåligt sätt. Jag tror hon hittade en riktig vän i Sally.

1 kommentar:

  1. Är inte det ett tecken på att Janis var väldigt mogen för sin ålder, för hur många är det som verkligen hittar en sann vän i en pensionär?

    SvaraRadera