måndag 4 oktober 2010

Gå vidare eller sluta på topp?

Det jag tänker på under denna del är vad händer nu när hon upplevt det 'ultimata', hur ska hon gå vidare? Med Emelie så tror jag inte hon hade velat gå vidare med sitt liv, för då hade dem nått deras mål i livet. Men nu är hon med Jim, en kille som Janis faktiskt har känslor för... Att gå vidare eller avsluta på topp, det är frågan.

Det ultimata, vad är det egentligen? Genom hela boken så har det ordet tryckts in i huvudet på en, utan att man direkt reflekterar över vad det är. Jag tror inte att det ultimata är en speciefik sak, utan att det skiftar från person till person beroende på vad ens eget tycke säger. För mig så är det ultimata inget man kan åka till, inget man kan köpa för pengar. Det är ett känslotillstånd, jag tror man kan uppnå det så ofta man vill. Det gäller bara att man bestämmer sig för att man ska styra sitt eget liv och inte låta någon annan göra det åt en. Släppa in de personer som man mår bra av och låta dem andra vara för i slutändan så är det bara en själv som förlorar på det. Att låta en må bra utan att behöva lida med de som inte mår lika bra, låta en må som just det man känner för! Enligt min egen åsikt så tycker jag att det är alldeles för mycket prat om att man mår dåligt och att ens liv är väldigt dåligt. Visst, alla människor på denna jord har olika förutsättningar men det gäller att skapa det liv man själv vill leva. Som jag sa innan, inte låta andra begränsa det. Då bortser jag från lagar osv... Jag tycker alltså att folk ska sluta klaga på deras liv och t.ex. på pengar. Har man inte tillräckligt då får man väl börja jobba och tjäna extra pengar. Ingenting är omöjligt, lika så ens emotionella höjder. Låt ingen stoppa dig så kommer du inse att livet är den finaste gåvan vi fått. Och det ultimata kan alla nå, bara man bestämmer sig för det.

Janis ville inte heller avsluta sitt liv för vad ger det henne? Absolut inget. Jim var en underbar kille som verkligen var kär i henne men hon tänkte på sig själv, han var inte bra för henne i slutändan. En mentalt sjuk person som inte gav Janis de absolut bästa förutsättningarna i livet. Så hennes val var enligt mig det bästa hon kunde göra för att må så bra som möjligt.

Janis, en människa skapad av en författares drömmar om ett annat liv

1 kommentar:

  1. Som författare har man alla möjligheter att få fantisera och drömma. Tack för dina inlägg, Josefine!

    SvaraRadera